Największy majątek firmy? Twoi pracownicy!
Kiedy myślisz o rzeczach, które są najważniejsze w Twojej firmie, w jakiej kolejności je umieszczasz?
Być może wysoko na liście znajdują się klienci, produkty, zyski i aktywa. Oczywiście, te rzeczy są niezbędne, aby firma odniosła sukces, ale nie ma sensu, jeśli to wszystko, co umieściłeś na swojej liście.
Jest jeszcze jedna rzecz, na którą nie zwróciłeś uwagi - coś, co nie tylko zapewni Ci sukces, ale także da Ci największą szansę na rozwój firmy - pracownicy.
Twoi pracownicy są największym kapitałem firmy, jaki posiadasz, a bez nich wszystko zatrzymałoby się w miejscu.
Nie ma znaczenia, czy jest to mała firma zatrudniająca kilku pracowników, czy duży międzynarodowy koncern z niezliczoną liczbą pracowników, zatrudnionych w różnych metodach pracy. To właśnie Twoi pracownicy wykonują pracę, dokładają wszelkich starań, wpadają na nowe i innowacyjne pomysły przy nowoczesnych stołach w salach konferencyjnych i komunikują się bezpośrednio z klientami. Jeśli garstka pracowników zaczyna pracować poniżej swoich możliwości, ponieważ nie czują, że ich przełożony traktuje ich poważnie, morale spada, wydajność zaczyna spadać, a zyski zmniejszają się szybciej niż jesteś w stanie to zrozumieć.
Z tego powodu ważne jest nie tylko uznanie, że pracownicy są niezwykle ważni dla firmy, ale także zadbanie o to, aby poczuli się ważni.
Skupienie numer jeden - morale
Dużo mówimy o morale, ale jest ku temu bardzo dobry powód. Istnieje udowodniony i solidny bezpośredni związek pomiędzy poziomem morale w miejscu pracy a jego wydajnością. Można pójść o krok dalej i zbadać niezwykle silny związek między wydajnością a poziomem zysków osiąganych przez firmę i tempem jej rozwoju.
To proste - jeśli firma nie jest wydajna, nie zarabia tyle pieniędzy, ile mogłaby zarabiać, klienci zaczynają odchodzić gdzie indziej, a konkurencja konkurencja czerpie korzyści z twojego upadku.
Nie jest to sytuacja, którą należy swobodnie zapraszać do swojego świata biznesu.
Plusem jest to, że morale można bardzo łatwo poprawić, jeśli jest nieco niskie, po prostu koncentrując się na pracownikach jako istotach ludzkich i rozumiejąc, czego chcą i potrzebują, aby wykonywać swoją pracę najlepiej, jak potrafią.
Każdy chce mieć poczucie przynależności, wartości i tego, że jego przełożeni go wspierają. Oznacza to, że należy zadbać o wszystko na podstawowym ludzkim poziomie, od komfortu współczesnego wystroju biura, wsparcia krzeseł biurowych, tego, jak przyjemnie pracuje się w biurze, po sposób, w jaki się do ludzi mówi i czy konsultuje się z nimi sprawy, które mają bezpośredni wpływ na nich jako ludzi.
Dbałość o zaspokojenie podstawowych potrzeb, takich jak sprawiedliwy podział urlopu wypoczynkowego, pytanie o zdanie na temat problemów i pomysłów na nowe innowacje, oferowanie możliwości awansu dla tych, którzy tego chcą, oraz szkolenia dla wszystkich. To wszystko są podstawowe rzeczy, które każda firma powinna oferować swoim pracownikom.
Chodzi również o to, aby wszyscy pracownicy czuli, że mogą porozmawiać ze swoim przełożonym, jeśli mają taką potrzebę, aby uniknąć stresu i wypalenia zawodowego w biurze oraz aby każdy czuł, że jest ceniony, należy do grupy, jest ważny i stanowi część czegoś znacznie większego niż on sam.
To wszystko, czego naprawdę pragniemy jako ludzie, a zapewnienie pracownikom tego, czego chcą i potrzebują na tym poziomie, jest najlepszym sposobem na poprawę morale i zwiększenie sukcesu firmy.
Tak, Twoi klienci są niezbędni, Twoje produkty są ważne, a aktywa materialne stanowią ogromny element układanki, ale bez Twoich pracowników jesteś dosłownie niczym. Zrozumienie tego faktu i skupienie się na pielęgnowaniu swoich pracowników przyniesie ogromne korzyści, a także sprawi, że będą oni służyć Ci znacznie dłużej niż w innym przypadku.